Minulá vláda oznámila v listopadu 2021 úmysl zvýšit limit příjmů pro paušální režim na 2 miliony Kč, stejně jako zvýšit tzv. obratový limit povinného plátcovství DPH na 2 miliony Kč. Dle některých vyjádření se o změnách uvažuje dohromady. Předpokládáme tedy, že je v plánu podmínku pro paušální daň spočívající v tom, že podnikatel nesmí být plátcem DPH, zachovat. Jelikož zvýšení obratového kritéria pro povinné plátcovství DPH vyžaduje souhlas příslušných orgánů Evropské Unie, samozřejmě to legislativní změnu prodlužuje. Vláda už o souhlas požádala, dosud však nebyl udělen.  

Českému zákonodárci se nicméně nabízí i alternativní řešení spočívající v tom, že by v Zákoně byl pouze zvýšen limit pro příjem na 2 mil. Kč, přičemž by však byla ze zákona vypuštěna podmínka neplátcovství DPH (a obratové kritérium pro povinné plátcovství DPH by mohlo prozatím zůstat na úrovni 1 mil. Kč). Dle našich předběžných analýz by k takové legislativní změně nebyl souhlas Evropské Unie třeba. Proto jsme Ministerstvu Financí zaslali podnět ke zvážení takového postupu. Byť jsme v posledních letech, hlavně v souvislosti s pandemií COVID viděli, že některé legislativní změny lze realizovat extrémně rychle, taková změna legislativy do 10. ledna 2022, kdy je poslední den lhůty pro vstup do paušálního režimu dle všeho není prioritou zákonodárce. Dle našeho předběžného názoru by však mělo být možné tuto lhůtu prodloužit i se zpětným účinkem i později, samozřejmě pokud k tomu bude politická vůle.

Režim paušální daně i pro OSVČ s příjmem mezi 1 mil. Kč a 2 mil. Kč však nabývá reálných obrysů přinejmenším od roku 2023.  

Je třeba podotknout, že obratové kritérium DPH a maximální výši příjmu pro paušální daň nelze ztotožňovat, neboť se mimo jiné limit pro paušální daň počítá za kalendářní rok a obratové kritérium DPH za posledních 12 měsíců. Pro příklad poslouží podnikatel, současný plátce DPH, který v prosinci 2021 poskytne zdanitelné plnění ve výši 1,8 mil. Kč (které je taky v roce 2021 zaplaceno) a v roce 2022 očekává pravidelnější zdanitelné plnění okolo 150 000,- Kč měsíčně. Pokud by byla podmínka neplátcovství DPH vypuštěna a byl zvýšen limit na 2 mil. Kč, dává takovému podnikateli smysl se k paušální dani přihlásit. Pokud by naopak podmínka neplátcovství DPH vypuštěna nebyla, byl však na 2 mil. Kč zvýšen limit pro paušální daň i obratové kritérium pro povinné plátcovství, nemělo by pro takového podnikatele větší smysl se k paušální dani hlásit. Hned během prvního čtvrtletí roku 2022 by totiž přesáhl nové obratové kritérium a stal by se plátcem DPH, byť by jeho příjmy za první čtvrtletí 2022 činily pouze okolo 450 000,- Kč měsíčně. Stejně tak by paušální daň dávala smysl pro osoby, které jsou plátci DPH „dobrovolně“, aniž by je v režimu plátcovství DPH nuceně „držely“ vysoké obraty. Jak dobrovolných plátců DPH, tak podnikatelů s nerovnoměrným rozvržením obratu přitom rozhodně není málo.

Otázkou samozřejmě zůstává, zda by i pro podnikatele mající příjmy mezi 1 mil. Kč a 2 mil. Kč platila stejná paušální daň (5 994,- Kč měsíčně pro rok 2022), nebo by byly např. zavedeny 2 stupně (tj. daň by činila pro tuto skupinu podnikatelů např. dvojnásobek. V každém případě dle našeho přesvědčení platí, že pokud OSVČ aktuálně splňuje podmínky pro vstup do režimu paušální daně splňuje, tj. zejména měla příjmy za rok 2021 do 1 mil. Kč a není-li plátcem DPH, měla by se taková OSVČ do režimu paušální daně na rok 2022 přihlásit i pokud předpokládá v roce 2022 překročení aktuálně platného limitu příjmů (1 mil. Kč). Dle našeho přesvědčení je totiž možné, že takovým osobám bude za předpokladu legislativního zvýšení limitu příjmů na 2 mil. Kč umožněno v režimu paušální daně setrvat.